zaterdag 23 oktober 2010

Altiplano

Voor wie op hoogtestage wil gaan, één plaats: de altiplano! In het Nederlands is dit de hoogvlakte die zich uitstrekt over het zuiden van Peru, westen van Bolivia en het noorden van Chile en Argentina. Ze ligt rond de Andes en je vindt er steden die boven de 3000m liggen, zelf sommige boven 4000m, dat is hoger dan het hoogste berg van Europa. Het is een onvoorstelbare plaats en de bergen die je er vindt zijn bijgevolg stuk voor stuk kanjers van 6000m of meer. Het is uiteraard de perfecte plaats om hoogteziek te worden.

Vanaf Cuzco (3360m) ga je langzaam omhoog naar de Altiplano. Het Titicacameer ligt rond de 4000m op deze Altiplano, en Puno is de grootste Peruaanse stad op de Altiplano. Ik leef al enkele weken op deze hoogte, en ook in Huaraz bevond ik me voor een week op 3200m en hoger. Aangezien we nog enkele weken in Bolivia op de altiplano blijven, zal ik in totaal meer dan 6 weken op hoogtes boven de 3000m hebben geleefd. Mijn hematocriet zal serieus de hoogte ingaan, een absoluut pluspunt voor mijn conditie. Ik hou van de Altiplano, het is een fabelachtige omgeving en de ideale hoogtestage!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten