maandag 8 maart 2010

Pavement in Auckland

Pavement, mijn favoriete band aller tijden! Een reunietour! Daar moet ik bij zijn! Toen ik hoorde dat ze in mei naar Belgie komen was ik teleurgesteld. Moeten ze uitgerekend nu dat ik weg ben een eenmalige reunietour doen? En dan vond ik op hun site het verlossende nieuws. Toevallig is het eerste concert van hun tour in Auckland op 1 maart, dat is net een week nadat ik in Auckland aankom. Dit kan geen toeval zijn, hier speelt het lot. En als bij wonder zijn er nog tickets over voor dat concert. Dit is nog beter dan het concert in Belgie. Nu maak ik het allereerste concert van Pavement in 10 jaar mee. Jieha!
En of het de moeite was. Ze lijken nog beter dan vroeger. Ze spelen nummers uit alle albums en beperken zich niet alleen tot de singles. Het is een concert voor de fans, en ze spelen een dikke twee uur. Het heerlijke chaotische met de ietwat valse stem van Stephen Malkmus, het werkt nog steeds. Het half doorgedraaide manusje-van-alles Bob Nastanovich is nog geen haar veranderd en geeft Pavement nog steeds een extra touch. En vooral: geen dikkenekkerij! Een prachtige versie van Gold Soundz bezorgt me kippenvel. Als ze zich zelfs aan nummers al 'Conduit For Sale' en 'Box Elder' wagen, een minder bekend maar een van mijn favorieten, weet ik niet meer waar ik het heb. Plots sta ik zelfs al op de vierde rij, en spring gezwind mee met een genietende bende leeftijdsgenoten. Want jawel, geen irritante pubers op dit concert, maar veel mensen van rond de 30 jaar, die nog kunnen genieten en respect hebben voor ander muziekliefhebbers zonder anderen te ergeren. De Ier achter mij geeft me alvast zijn kaartje, hij wil mijn foto's wel en hij is verbaasd dat ik met die camera ben binnengeraakt. Ik was zelf ook verrast, het was een gokje, maar ik kon ze er van overtuigen dat het geen professionele camera was, maar een gewone digitale. Suckers :-)
Halverwege het concert krijg ik wel een aanmaning om te stoppen met filmen, maar dat is geen probleem, ik heb al wat moois ondertussen.
Het was een avondje genieten. Wat een band: gewone gasten zonder veel paretten die bewezen hebben waarom ze mijn favoriete band zijn en zullen blijven. Ik hoop dat ze in Belgie hetzelfde kunnen brengen! Een paar sfeerbeeldjes en het prachtige lo-fi 'Box Elder'!





Stephen Malkmus


Zotten Bob


De zaal: de mooie Auckland Town Hall



Sfeerdbeeldje op weg naar huis


Filmpje dat ik maakte tijdens het concert


Geen opmerkingen:

Een reactie posten