maandag 8 maart 2010

Auckland: Cutting Knots

De hamvraag voor de reis door Nieuw-Zeeland is: hoe ga ik rondreizen? Er zijn maar enkele mogelijkheden:
- Reizen met het openbaar vervoer, voornamelijk de bus. Dit is redelijk duur. Als je het hele land wil rondrijden zit je al snel boven de 1600 $NZ (ongveer 800 euro). En dat is in het goedkoopste geval, zonder al te veel zijuitstappen. Je hebt op deze manier ook niet echt veel vrijheid, hangt vast aan enkele vaste busstoppen.
- Een tweedehands auto kopen en zelf het land rondrijden. Een goede auto vind je vanaf ongeveer 600 euro, maar dan komen er nog de exra kosten van de autokeuring en benzine bij, en niet te vergeten het gevaar dat hij het vroeg of laat eens laat afweten
- Een auto of mobilhome huren. Deze optie kan ik direct schrappen, veel te duur!
Liften, ofte hitchhiking. Dit zou een gemakkelijke en redelijk veilige manier zijn om Nieuw-Zeeland rond te reizen, al wordt het in bepaalde regio's afgeraden. Ik ben al enkele reizigers tegengekomen die op deze wijze rondreizen, en zij waren er heel tevreden over.
- De laatste mogelijkheid is een fiets kopen en de twee eilanden rondfietsen. Het is goedkoper dan de andere mogelijkheden en je hebt heel veel vrijheid. De enige nadelen zijn natuurlijk: het gaat veel trager en de fysieke conditie moet in orde zijn. Dat het traag gaat vind ik meer een voordeel dan een nadeel: je bevindt je constant in de natuur en mist niks van de omgeving. Je moet natuurlijk wel tijd hebben, maar dat heb ik.En de fysieke conditie? Tja, er was een tijd dat die heel goed was, nu is het tasten in het duister. Maar het zou in alle geval een avontuur zijn om zo zes maand rond te reizen. En achteraf zou de conditie zeker in orde zijn.

De keuze voor de fiets sprak me het meeste aan, zoals je al kon opmaken uit de omschrijvingen. Ik kan dus beginnen zoeken naar een goede en betaalbare fiets met de nodige uitrusting voor de bagage. Ik loop langs verschillende winkels maar kom uiteindelijk terecht bij Adventure Cycles, aangeraden in The Rough Guide. Ze geven een goede prijs voor een tweedehands fiets met een terugkoopgarantie: als ik de fiets binnen zes maanden terugbreng betalen ze me de helft van de prijs terug. Dat is geen slechte deal. Het is wel een vreemde winkel, lijkt meer op een chaotische werkplaats waar veel jonge gasten het vak leren, maar het zal wel in orde zijn. Ik bespreek wat ik wil met een van die gasten en zeg welke reparaties ik aan de fiets wil. Een week later zou de fiets klaar zijn. Dat zou dus maandag 1 maart zijn. En op 2 maart kan ik dan beginnen aan het avontuur. Spannend, ik kijk er al naar uit. Het komt ook perfect uit, want op 1 maart is er nog het concert van Pavement, en daar moet ik zeker bij zijn!!


Mijn fiets met pak en zak

Het is beslist hoe ik ga rondreizen, hierbij hoort een reisnummertje. Een schoontje van Bright Eyes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten