vrijdag 7 januari 2011

In de goeie luchten!

Na de lange (meer dan twee dagen) en vermoeiende busrit komen we rond de middag eindelijk aan in Buenos Aires (BA), de hoofdstad van Argentin. Ik heb nog drie dagen om hier de toerist uit te hangen en de sfeer van deze immens grote metropool op te snuiven. Buenos Aires is onoverzichtelijk groot en er is zoveel te doen in en rond de stad dat drie dagen verre van genoeg is. Aan de andere kant ben ik ook geen echte stadsmens en is drie dagen misschien meer dan genoeg voor mij. Ik heb er enkele dingen uitgekozen die ik zeker wil zien. En veel meer dan dat zal ik waarschijnlijk niet doen. Mijn dagen in Buenos Aires kan ik het beste illustreren met de verschillende plaatsen en aspecten van BA die ik heb gezien elk apart te belichten.

Colonia Del Sacramento (Uruguay)

Colonia is de oudste stad van Uruguay en werd in de 17e eeuw opgericht door de Portugezen. Uruguay? Ik was toch in Argentina? Inderdaad, maar... Buenos Aires ligt aan de monding van de Rio de la Plata en aan de overkant van de brede monding ligt Uruguay. Het is een boottocht van een klein uur om van Buenos Aires naar Sacramento te varen. Het is een populaire dagtrip want het oude stadsgedeelte van Colonia omvat straten en gebouwen uit de 17e en 18e eeuw. Het is erkend als UNESCO werelderfgoed en zeker een bezoekje waard. Wanneer ik over Colonia lees, weet ik meteen wat ik op mijn eerste volledige dag in Buenos Aires wil doen. Ik bezoek dus eigenlijk niet de stad zelf, maar Colonia in Uruguay. Maar zo heb ik op deze reis meteen ook Uruguay bezocht voor enkele uurtjes, dat staat altijd mooi en een stempel meer in het paspoort :-) Enkele foto's om een beeld te krijgen van het pittoreske oude stadsgedeelte van Colonia


Vertrek met de boot uit BA naar Colonia. Er ligt een driemaster in de haven van BA


Een van de 17e eeuwse Portugese kasseistraatjes in Colonia

De vuurtoren is het meest opvallende van ver en het beste uitzichtpunt in de stad


Uitzichten vanuit de vuurtoren

Ikke



Er rijden nog vele klassieke auto's en moto's rond in Colonia. Ze passen perfect in dit straatbeeld


Skyline van Buenos Aires vanaf de ferry

De Obelisk

De Obelisk van Buenos Aires is een nationaal monument. Hij staat op de Plaza de la Republica, op het kruispunt van twee van de drukste lanen van BA. Op dat vlak kan je het misschien vergelijken met de Arc de Triomphe in Parijs. De obelisk staat vlak bij het hostel waar ik veblijf en is dus dagelijkse kost.



Polo en voetbal

De belangrijkste sport in Argentina is ongetwijfeld voetbal, of wat dacht u. Een wedstrijd van Boca Juniors (de ploeg van het gewone volk) of van River Plate bijwonen is dan ook een must. De sfeer zou indrukwekkend zijn. Ik heb evenwel niet het geluk dat er een match gespeeld wordt tijdens mijn drie dagen in BA. Spijtig! Maar ik heb wel geluk met polo, de tweede belangrijkste sport in Buenos Aires (veel minder populair in de rest van Argentina). Althans, ik dacht dat ik geluk had, want er vindt een belangrijk tornooi plaats en ik kan een halve finale bijwonen. Polo kan je het best omschrijven als hockey op paarden. Twee ploegen van vier bestrijden elkaar op een plein ter grootte van een voetbalveld en moeten de bal in het doel van de tegenstander slaan, een doel zonder doelman by the way. Ik dacht dat dit wel eens spectaculair zou kunnen zijn, en ik hoorde dat dit een echte aanrader was. Ik weet niet wat er fout gelopen is (ben ik op de verkeerde wedstrijd terechtgekomen, of is polo gewoon geen sport voor mij), maar polo is volgens mij, na curling, de saaiste sport ter wereld. Het spel ligt om de halve minuut stil voor meerdere minuten, waarbij soms een volledig team van het veld verdwijnt en het andere team naar het doel slaat (en dan soms nog mist). Elke paar seconden van activiteit waarbij je denkt dat het eindelijk gaat losbarsten, worden afgewisseld met een paar minuten van inactiviteit en reorganisatie. Nu 20 minuten staat het 3-1, maar de doelpunten sluipen soms geruisloos voorbij. Dat is voor mij dan ook meer dan genoeg, en blijkbaar denkt Sarah er hetzelfde over. We waren allebei enthousiast om zo een wedstrijd bij te wonen, maar dit is al snel omgeslagen in teleurstelling. Ik wil echt vertrekken, wat een vervelende sport. Hier kan ik onmogelijk een halve dag aan verprutsen, er moeten toch veel leukere dingen te doen zijn in deze megastad. Gelukkig hebben we de goedkoopste tickets en twijfelen we geen moment om te vertrekken



Recoleta

Recoleta is een wijk in BA van historisch en architectureel belang. Dit is niet in het minst te wijten aan het beroemde kerkhof waar veel Argentijnse historische figuren begraven liggen. Als ik de naam Evita laat vallen weet iedereen meteen over wie ik spreek, Niet verwonderlijk dat haar graf de grootste trekpleister is van dit kerkhof. Wij hebben dat graf echter nooit gevonden, ook al hebben we hier bijna een uur rondgelopen. Het is wel een klein doolhof aangezien het barst van de bombastische graven.

Elke zondag is er ook een markt met ambachtelijke kraampjes en eetstanden in een park in het centrum van Recoleta, nabij het kerkhof. We hebben geluk, want het is zondag wanneer we er zijn en ik kan dus rustig rondkuieren door de markt en het park.






Boekenwinkels

Buenos Aires is de literaire hoofdstad van Zuid-Amerika, niet in het minst omdat er talloze bekende schrijvers hebben gewoond. Er is een overvloed aan boekenwinkels in BA, maar er is er toch eentje die er boven uitsteekt: El Ateneo. Deze boekenwinkel is opgericht in een historisch gebouw: een oud theater, opgericht in 1919. Het interieur is nog steeds dat van het oude theater en straalt nog steeds grandeur uit. Het is een attractie op zich om even rond te wandelen in deze vier verdiepen tellende boekenwinkel, waarbij de balkons van het oude theater als verdiepen worden gebruikt. Het oude podium is nu ingericht als café, waar je een boek kan lezen bij een heerlijk geurende koffie. Zo een boekenwinkel heb je nog nooit gezien




Boca

Boca is een barrio (wijk) in het zuiden van BA. Deze wijk kent een sterke Europese invloed, vooral van de Italianen dan en de naam is vooral gekend dankzijn de fameuze voetbalploeg Boca Juniors. Maar de wijk is de interessantste die ik bezocht heb in BA. Deze wijk leeft echt, vooral tijdens een van de vele marktjes. Er zijn enkele bruisende restaurantjes met gezellig terras in de straten van Boca. Vaak is er ook een tangoshow voorzien op het terras. Je voelt hier het leven en de gebouwen trekken je aandacht door de vele kleuren waarmee ze beschilderd zijn. Ik bezoek deze buurt op mijn laatste dag, want die avond moet ik al naar de luchthaven voor mijn vlucht naar Canada.











Hier se, de Maradonna se!

Het leven in Buenos Aires

Bovenal is BA een stad waar je moet in leven. Je moet er door de straten lopen om het leven in BA te ervaren. Zo stootte ik elke dag wel op een demonstratie, zie ik de vreemdste straatventers, kan je altijd wel ergens een band bekijken die op straat staan te spelen (geen gewone straatmuzikant dus, maar een volledig band vaak met alle elektrische apparatuur), zie je tangodansers en nog zoveel meer. Buenos Aires is een culturele en culinaire stad. Ze staat niet voor niks bekend voor zijn barbecues en lekkerste steak ter wereld. En het mag gezegd, ze overdrijven er niet mee!

Maar ook uitgaan hoort erbij. Drie avonden uitgaan in de bars en zelfs twee keer in een nachtclub, het is een ervaring op zich. De laatste nachtclub was echter niks voor mij want ze speelden enkel electro, niks commercieel er tussen. Maar de nachtclubs zijn wel gigantisch groot, dus ik vond dat ik het eens moest gedaan hebben. Al moet ik wel zeggen dat ik de beste avond had in de kleinere club toen ik uitging met Vincent (de Oostenrijker met wie ik in Mendoza en Ushuaia al had opgetrokken kwam ik immers in BA weer tegen). Vincent en ik hadden duidelijk dezelfde humor en visie over uitgaan, dus dat klikte!


Een betoging is een vrij normaal straatbeeld in BA, althans die indruk kreeg ik toch in mijn drie dagen

Let op de basdrum van deze straatband. En het geluid was meer dan okay. Ideetje!

Denk je dat hengels verkopen aan chauffeurs voor verkeerslichten wel een goed idee?

Tango in Boca

Een baan met zeven lanen. Even stoppen bij het oversteken om een kiekje te nemen

Tot zover mijn bezoek aan Buenos Aires. Hier neem ik afscheid van Sarah. Zij is ongetwijfeld mijn langste reispartner geweest, bijna 5 weken hebben we samen door Patagonia gereisd. Het was vreemd hoe we steeds samen bleven verder reizen, want we planden nooit meer dan een week vooruit maar gingen altijd naar dezelfde dingen. Het was leuk om met haar te reizen want we deden alles relaxed en lieten elkaar op tijd gerust. Nu wordt het weer aanpassen, want je geraakt eraan gewend om iemand in de buurt te hebben en nu moet ik opnieuw even alleen door, al weet ik ook dat het voor korte tijd is want ik verwacht al snel een nieuwe medereiziger.

Zondagavond 5 december trek ik naar de luchthaven om Buenos Aires te verlaten en het Zuid-Amerikaanse hoofdstuk van mijn reis af te sluiten. En het is met pijn in het hart, want Zuid-Amerika is tot hiertoe veruit mijn favoriet. Hier gaan ze me nog terugzien want ik heb hier iets verloren!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten