donderdag 6 januari 2011

De oversteek

Van het ene eind van de wereld naar het andere, dat is de oversteek van het Beagle Channel van Puerto Williams naar Ushuaia. Het is een vlucht van 20 minuten in een klein vliegtuigje voor drie personen, of een boottocht van een half uur met een simpel motorbootje voor vier personen. Dat zijn de enige opties. Beiden kosten ze rond de 120 USD en zijn ze afhankelijk van de weersomstandigheden. Een peperdure oversteek, zeker als je dat vergelijkt met de boottocht van twee dagen op de cargoboot vanuit Punta Arenas naar Puerto Williams, waarbij dan nog alle maaltijden inbegrepen waren. Ik had graag de vlucht genomen omdat ik nog nooit in zo een klein vliegtuig heb gezeten, maar de gewichtslimiet voor de bagage was veel te laag voor mijn grote rugzak. Om mijn rugzak mee te krijgen moet ik voor een extra persoon betalen en dat wordt dan wel heel duur. Dan maar de bootoversteek...

De boot vertrekt vanuit de kleine haven van Puerto Navarino, recht tegenover Ushuaia aan de andere kant van het kanaal en een half uur rijden van Puerto Williams. Haven is lichtjes overdreven, er is nauwelijks een aanlegsteiger om de motorboot aan te leggen. De tweede aanlegsteiger heeft ook zijn beste tijd gehad. Voordeel van dergelijke kleinschalige haven en grensovergang is de snelheid waarmee je door immigratie gaat


Sarah en ik in de motorboot over de baren van het Beagle Channel in de meest indrukwekkende veerboot ooit, net genoeg plaats voor de stuurman, drie passagiers en de bagage. In zo een bootje voel je werkelijk elke golf en maakt de boot vele sprongen. Ik kan goed geloven dat de oversteek onmogelijk is bij slecht weer


Op het Beagle Channel


De prijs voor een oversteek is zo hoog omdat zowel de boot als het vliegtuig uitgebaat worden door privé-bedrijven, te wijten aan de onenigheid tussen Chile en Argentina om een vaste overzetdienst in te leggen om Puerto Williams (Chile) en Ushuaia (Argentina) met elkaar te verbinden. De keikoppen raken het financieel weeral niet eens. Een spijtige zaak, want het kanaal is helemaal niet breed op deze plaats. Aan de andere kant is het ook een goede zaak, want zo blijft Isla Navarino voorlopig nog gespaard van het massatoerisme en is Los Dientes de Navarino nog steeds een uitzonderlijke, afgelegen trekking in onaangetaste natuur. De meeste mensen hebben het niet over om te betalen voor die oversteek. Hun gemis, want Los Dientes is meer dan zijn geld waard. En als je dan toch de moeite doet om tot het meest zuidelijke punt te komen, waarom zou je het dan niet meteen goed doen en naar Isla Navarino gaan? Het is maar geld, dat kan je snel weer terugverdienen. De ervaring daarentegen is uniek. Maar dat is natuurlijk mijn mening, en ik schijn nogal vaak eens af te wijken van de gedachte die de meeste andere reizigers hier hebben...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten