maandag 12 juli 2010

Nieuw-Zeelanders = pantoffelhelden?

Een nieuw modeverschijnsel? Of typisch Nieuw-Zeelands? Wie zal het zeggen. Het is in alle geval de eerste keer dat ik dit zie, en het valt me steeds meer en meer op, vooral in de steden. Veel jongeren lopen rond op pantoffels! Nee, niet de gekende sportschoenen van Adidas of Nike die elkeen wel al eens in zijn kast heeft gehad in de laatste tien jaar, maar daadwerkelijke pantoffels, sloefen, sloffen en ook wel sletsen genaamd, gemaakt uit het overgekende fluweel. Als je nog niet weet wat ik bedoel, moet bij het aanschouwen van de volgende foto's toch wel een aha-erlebnis volgen:




Het is een vreemd zicht om jongeren in het midden van de stad te zien 'rondsloffen' met hun obligaat schooluniform of ubercoole skatekledij en daarop die pantoffels. Het ziet er niet alleen licht belachelijk uit, bovendien lijkt het heel ongemakkelijk om daar de hele dag mee rond te lopen over straat, zeker als het nat is. Ik vraag me af of dit in Europa ook een trend is en ik dus weer ongelooflijk achter zit, hetgeen ik in dit geval zeker niet erg zou vinden. Moest het een lokaal verschijnsel zijn zou ik daar zeker niet van verschieten want een groot aantal “kiwi's” lopen zelfs zonder enig schoeisel rond, blootvoets dat we zeggen. Vooral in de kleinere stadjes is dit veel voorkomend. Als je een supermarkt binnenloopt mag je er zeker van zijn dat er minstens 1 blootvoeter rondloopt. Vaak lijkt het erop alsof ze met iets bezig waren in huis of de tuin, plots beseften dat ze nog iets moesten hebben uit de supermarkt en er meteen omliepen zonder na te denken over wat ze aan hebben, want soms is de kledij ook heel navenant. Ik heb al enkele heel bizarre gevallen tegengekomen, waar ik er mezelf op betrap dat ik lichtjes aan het staren ben, waarna ik snel heel nonchalant probeer weg te kijken.
Op zich vind ik dit alles helemaal niet erg, maar ook in steden kent het verschijnsel een zekere aanhang en daar krijg ik soms de kriebels van als ik denk aan de vele glasscherven, stront en andere vuiligheid die daar op de voetpaden liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten