maandag 12 juli 2010

Bicycle Diaries Day 92: Methven – Darfield

Ik ga de bergen even verlaten, al laat je in Nieuw-Zeeland de bergen nooit volledig achter. Eindelijk naar de tweede grootste stad van NZ, Christchurch! Christchurch ligt in een vlakte, ideaal om eens wat aan een constant tempo te proberen rijden. Maar zover zijn we nog niet, want om uit Methven weg te geraken in de richting van Christchurch moet ik de Rakaia rivier oversteken die door de impressionante Rakaia Gorge loopt. De baan valt als het ware 200m naar beneden aan de gorge om na de brug meteen weer 200m omhoog te lopen. De afdaling is leuk, maar de steile klim erna is natuurlijk iets minder, al peddel ik er redelijk gemakkelijk omhoog. Eens voorbij de gorge is het grotendeels vlak licht bergaf en kan er eens worden doorgegeven.



Rakaia Gorge


Methven bergzicht

Tijdens de Routeburn trekking een kleine twee maand geleden had ik Lee leren kennen, een vijftigjarige vrouw uit de buurt van Christchurch. Ze gaf me toen haar gsm nummer en nodigde me uit om bij haar te logeren wanneer ik naar Christchurch kwam. Nu is het zover, en ik was het nog niet vergeten. Gisteren belde ik haar en het is geen enkel probleem om bij haar te blijven. Maar ze moet wel om 14u op haar werk zijn, dus ik moet daarvoor bij haar zijn. Van Methven is dat echter iets meer dan 120km, en dus onmogelijk om er al voor 14u te zijn. Ze stelt zelf voor om me anders ergens op te pikken als ik haar bel rond 12u. Zo gezegd zo gedaan, ik slaag erin om toch een 60km te fietsen tot in Darfield, het eerste stadje in de Canterburyvlakte van Christchurch. Ze pikt me op met haar autootje dat uitgerust is met een goed fietsrek. Ideaal!


Dit is een panaroma dat ik op deze dag voortdurend zag. Niet slecht he...


Het is een mooie dag, niet al te warm maar wel zonnig. Ze dropt me af bij haar thuis in Lincoln, 15km van Christchurch. Geen sofa of dergelijke, maar mijn eigen slaapkamer met een superzalig bed! En dat allemaal gratis. Ik breng de namiddag door met wat rondslenteren in Lincoln en ga op zoek naar een goedkope maaltijd. Ik heb de hele dag het gezellige huis voor mij alleen, een huis met drie slaapkamers en dat voor een vrouw alleen. Maar ze heeft regelmatig gasten. Ze woont dicht tegen de universiteit en momenteel verblijft er ook een Duitse studente bij haar voor enkele maanden, en een paar keer per jaar verblijft er ook een Zweedse gastprofessor. Ze heeft ook een kat die als twee druppels water lijkt op de laatste kat die we thuis hadden, ons Felleke! En zoals zoveel op deze reis klikt het meteen met het huisdier. Hier ga ik het enkele dagen naar mijn zin hebben, verademing om nog eens voor een paar dagen in een huis te wonen en een huiselijk gevoel te hebben!


De kat, ofte ons Felleken

Een vergeten A-ha classic op deze zonnige fietsdag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten