woensdag 14 juli 2010

Bicycle Diaries Day 96: Christchurch – Hanmer Springs

Voor dag en dauw peddel ik tussen de witte velden rond Christchurch. Alhoewel, het is al dag en er is ook dauw. Het is in alle geval vroeg, althans voor mij, want ik zat al naar de ideale fietstred te zoek om half negen. Het is nodig dat ik zo vroeg vertrek, want ik moet op deze winterdag ten volle van het weinige daglicht profiteren wil ik mijn doel bereiken: Hanmer Springs! Daarvoor moet ik 155 km overbruggen, waarvan de eerste 80 nagenoeg volledig vlak zijn. Door de lange vlakke aanloop vermoed ik dat ik vandaag een extra lange rit kan proberen, maar aangezien er maar iets minder dan negen uur daglicht is, moet ik zo vroeg mogelijk vertrekken. Ik reken erop dat ik een gemiddelde van 25 km/u kan halen op het vlakke stuk, en dat lukt ook! Er is weinig te zien tijdens de eerste 80 km, vooral weiland en kust. Geen enkele fotostop nodig, ideaal om tempo te houden.

Het tweede deel is minder goed om tempo te rijden, want heuvelachtig, zij het wel meestal lopend. Voor ik daar aan begin neem ik een eetstop van een klein uur om daarna nog eens goed op te trekken. Het gaat vrij goed, maar eens ik voorbij de 120 km ben, tot nu toe mijn langste dagafstand, begint het toch een beetje vierkant te draaien. Het tempo zakt geleidelijk en het is rijden op karakter, de laatste beetjes energie aanspreken. De laatste 15 km rijd ik in het donker, zo kan ik mijn lampjes ook eens gebruiken. Ik rijd over een heuvel waarachter het omvangrijke dal van Hanmer Springs ligt. Ik zie de lichtjes van het stadje naderen! Ik zal er geraken, de langste rit zal succesvol worden afgerond, ik slaag in mijn opzet! Al voel ik wel meteen dat dit niet snel voor herhaling vatbaar is...



Op weg naar Hanmer Springs: constant bergen in zicht, maar de weg is zelden bergachtig. Hoe dichter je bij Hanmer komt, hoe beter de zichten

Hanmer Springs is gekend voor zijn warmwaterbronnen, 'hot springs'. Er zijn in de buurt vele natuurlijke 'hot pools', maar achter mijn hostel ligt het warmwaterbadcomplex, waarbij de natuurlijke warmwaterbronnen worden gebruikt in verschillende baden, die elk een andere samenstelling van mineralen hebben en verschillen in temperatuur. Deze baden zouden goed zijn voor de huid en het lichaam. Mij spreekt het in alle geval aan om mij er een tijdje in te weken te leggen en de spieren te laten relaxeren. Ik heb wel pech, want er is een verlengd weekend in NZ en het barst van de weekendtoeristen. Drukte alom dus in de thermische baden, maar ik probeer het te negeren en test enkele baden uit. Als het al niet echt zou helpen om mijn spieren te herstellen, dan voelt het in alle geval toch goed aan. Mmmmm....


Welcome to Hanmer Springs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten