donderdag 25 februari 2010

Tuk tuk

Een tuk tuk is een typisch Zuidoost-Aziatisch verschijnsel. Het zijn de lokale taxi's. Eigenlijk zijn het gewoon kleurrijke karretjes die worden voortgetrokken met een brommertje. Ze bereiken topsnelheden van wel 40km/u! Hieronder zie je de tuk tuk waarmee Dara ons door Angkor reed.



In vele steden is er een overaanbod aan tuk tuks. Je wordt constant aangeklampd of bestookt met vragen voor een tuk tuk. “Sir sir, where are you going?”, “Sir, want tuk tuk sir?”, “Tuk tuk? Tuk tuk?”. Uiteraard nodigt dit uit tot Nederlandstalige antwoorden zodat het voor ons wat leuk is. Enkel van de meest populaire bij Hugo en mij waren:
- In de aalsterse sfeer: “Sebiet nen toek toek op oune nees” of de al even goed variant “Nen toek toek op ou bakkes”
- “Nee, nie slaan”
- “Ik zal u sebiet ne keer nen toek toek geven”
- “How much to buy your tuk tuk?”
- “Hoe? Ik ben hier juist toegekomen en ge wilt mij al weer weg” (als je net tot in centrum toekomt en ze je meteen vragen voor een tuk tuk)
...
Vaak lachen de mensen eens vriendelijk en kunnen we onze weg rustig voortzetten.Maar in Siem Reap waren er toch wel extreem veel tuk tuks en is het soms enerverend en zou je willen roepen: “Shut the fuck up!”. En dit brengt me naadloos tot een van mijn favoriete nummers van 2009 dat ik er op deze manier kan inbrengen, ook al is de context lichtjes anders :-)

1 opmerking: