dinsdag 21 september 2010

Bicycle Diaries Day 134: Thames – Auckland, the final strech!

Zondag 25 juli, vandaag vat ik mijn laatste etappe aan van mijn Ronde van Nieuw-Zeeland, de zegetocht naar Auckland. Het moet een dag worden om te genieten. En het stom toeval wil dat vandaag ook de laatste rit van de Ronde van Frankrijk wordt gereden, Contadors zegetocht naar Parijs. Er kan dus geen betere timing zijn voor mijn laatste rit, al ben ik verre van een renner van het allure van Contador, door het samenvallen waan ik me stiekem ook een overwinnaar. Had ik nu maar een gele trui om Auckland binnen te rijden, al heeft de gemiddelde Nieuw-Zeelander geen flauw benul wat die gele trui betekent. Ik voel een zekere zenuwachtigheid en adrenaline in mijn lichaam wanneer ik voor de laatste keer op mijn krakkemikkelige touringfiets spring. Ik kan het nog niet goed geloven dat ik deze fietstocht tot een goed einde ga brengen, dat ik Nieuw-Zeeland volledig ben rondgefietst. Er staat al meer dan 5000km op de teller. Zonder enige training, zonder voorgaande ervaring voor dergelijke ondernemingen en zonder enige planning (het was een impulsieve beslissing meer dan 4 maand geleden), ga ik deze tocht tot een goed einde brengen. Het is niet altijd even makkelijk geweest, veel afgezien en moeilijke momenten gehad, maar nu ben ik nog slechts luttele uren verwijderd van een succesvolle afronding. Kriebels gaan door mijn lijf, energie te koop vandaag! Nog een laatste keer alles geven!



Ik fiets de overkant van de baai van de Coromandel, en zie in de verte waar ik twee dagen geleden fietste


Een mooie dag, ook voor de caravansmensen die er een dagje op uit trekken aan de kust

Het is een zonnige winterdag, perfecte afsluiter. De eerste 40 km zijn zo goed als biljartvlak, en daarna volgt het laatste klimwerk van deze tour. Zwaarder en langer dan verwacht, maar de gedahcte dat dit de laatste heuveltjes zijn helpt. Het regent ook nog eens, of wat had je gedacht. Ik rijd via een omweg langs de kust naar Auckland om het drukke verkeer te vermijden, maar eens ik dichter bij Auckland komt is mijn kaart heel onduidelijk en moet ik de weg vragen. Al 90km gefietst en ik ben nog niet in de suburbs van Auckland, ik heb me blijkbaar misrekend voor deze laatste rit. De kortste weg nu maar zoeken, al is dat via de drukke hoofdbaan. Maar het wordt al laat, dus ik heb geen keus. Bij schemering rijd ik door de suburbs en plots merik ik dat ik verkeerd ben gereden, ik zit niet meer op de weg naar het centrum van Auckland. Lap, en ik heb geen plan Auckland. Na een paar keer de weg vragen en een dikke tien kilometer omweg, zit ik weer op de goeie weg. Het is ondertussen al donker, de afsluitende rit wordt nog één van de langste. Ik blijf slapen op het appartement van Tim, een Ierse vriend die ik enkele maanden geleden heb leren kennen. Hij woont plak in het centrum, in Queen Street. Mijn afsluitende rit wordt nog redelijk spectaculair, want ik laveer bijna twee uur door het drukke stadverkeer van Auckland met mijn fiets vol bagage. In tegenstelling tot Parijs in de Tour, hebben ze het centrum van Auckland niet volledig afgesloten voor mijn slotrit. Vreemd... Een stresserende afsluiter, maar tegen half acht bereik ik eindelijk het appertement van Tim. Het zit erop, ik ben er geraakt, de cirkel is rond!, terug in Auckland!

Mijn laatste exploot was een rit van 135km, meteen de tweede langste van mijn reis, een aflsuiter van formaat dus! En ik voel het, was moe op het einde en ben nog eens diep gegaan. Maar het is gelukt, mijn ronde van Nieuw-Zeeland zit erop en dat met een totaal van 5200 km. Deze tocht komt ongetwijfeld in mijnen boek!

Het fietshoofdstuk zit er op en daar hoort muziek bij! Om af te sluiten had ik zoveel nummertjes in mijn hoofd dat ik er enkele zal posten. Eerst eentje voor de laatste helling op mijn tocht:


Eentje voor de schijnbare eindeloosheid van deze fietstocht:


Eentje voor het einde van de fietsreis, en vooral omdat het een berenummer is met enkele van de beste artiesten aller tijden verzameld!

Travelling Wilburys End of the Line
Cargado por Celtiemama. - Ver más clips de música, videos en HD!

En tot slot eentje omdat ik eindig waar ik begonnen ben, in Auckland:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten