donderdag 2 september 2010

Bicycle Diaries Day 127: Te Aroha - Whangamate

Weg uit het miezerige Te Aroha, lichte teleurstelling toch. Terug naar de kust en dus weer die Kaimai Range over. Maar eerst een lekker vlak stuk naar Paeroa, 'Home from the original New Zealand L&P'. L&P is een NZ frisdrank en staat voor Lemon and Paeroa. Ik had dit al eens gedronken toen ik net Nieuw-Zeeland aankwam maanden geleden en sindsdien heb ik me constant afgevraagd wat voor een vrucht die Paeroa wel niet mag zijn, want ik kon de smaak niet thuisbrengen en had nog nooit van een paeroa gehoord. En nu ik door het dorpje Paeroa fiets wordt alles duidelijk dankzij mijn reisboek. Naast limoen is het tweede belangrijkste ingrediƫnt water uit de streek van Paeroa, waar het drankje gebrouwen wordt. Het water zou hier een speciale smaak hebben en die specifieke smaak aan de L&P geven. Of water met een speciaal smaakske al dan niet gezond is laat ik hierbij in het midden, maar mijn raadsel is eindelijk opgelost, na maandenlang mijn hoofd hierover te breken. De enige noemenswaardige bezienswaardigheid in Paeroa is een reusachtige fles L&P. Jawel, dat is de toeristische attractie van Paeroa. Ik stop toch even voor een kiekje van dit curiosum:


Wauw, een grote frisdrankfles! Daarmee moet ik op de foto

Na Paeroa weer de Kaimai Range over! Klimmen dus, maar beperkter dan mijn vorige passage door deze keten, aangezien ik deze keer door de Karangahake Gorge rijd. Mooie zichten en beperkte klimmen gelukkig.


Zichtje van de baan door de Karangahake Gorge

Het weer aan de andere kant van de Waimai keten is al stukken zonniger en ideaal voor mijn lunch. Het eerste plaatsje tegen de kust is Waihi, een oud mijnersstadje. En dat merk je meteen wanneer je er doorrijdt. Het stadje straalt wel een zekere gezelligheid uit en ik geniet van het zonnetje na enkele miezerige dagen. Lekker lang blijven zitten vooraleer ik mezelf weer oppak om door te fietsen tot Whangamate door een groen heuvelland. Op en af, maar nooit echt zwaar vandaag.


Ik heb meteen door dat Waihi een oud mijnersdorp is. Slim van mij e...


Sfeerfoto van Waihi. De Cadillac die ik net zag voorbijrijden maakt het plaatje compleet


Eindelijk weer fietsen in een strak winterzonnetje door de felgroene heuvels, op weg naar Whangamate

In Whangamate zit ik in een mooi hostel, maar buiten een Australiƫr zijn er geen andere gasten, alweer uiterst stil, zowel in als buiten het hostel, maar dat is niks nieuws. Ik heb tenminste toch iemand om tegen te praten. In dit hostel hebben ze weer dat sportkanaal waarop ik de Tour live kan volgen. Ik blijf nog eens op om naar de koers te kijken en beslis om morgen dan maar gewoon een korte fietsdag te houden tot een volgend dorp, want in Whangamate ben ik niet echt van plan om een extra dag te blijven, wat moet ik hier in godsnaam uitvreten?

Eentje voor den L&P:


En eentje voor Waihi, waar ze in hun mijnen al jaren nikske meer vinden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten