woensdag 28 april 2010

Een groots plan!

In de regio van Queenstown liggen enkele van de beste meerdaagse trekroutes, routes die onder andere door landschappen lopen waar delen van de Lord Of The Rings-trilogie zijn opgenomen. Eén van de voornaamste redenen om naar Nieuw-Zeeland te komen was om enkele van de vele trekroutes door de bergen te doen.Dit zit al in mijn hoofd alvorens ik aan die fietstocht begon. Het fietsen was eigenlijk een impulsieve beslissing. Bovendien biedt deze trekking, naast de betoverende landschappen, ook nog een ander voordeel: een binnenweg. Dit wordt meteen duidelijk als ik mijn ambitieus plan uit de doeken doe.


De route van Queenstown naar Milford en terug.
Groen: fietsen
Blauw: liften
Rood: wandelen


Ik bevind me momenteel in Queenstown. De volgende plaats die je hierna of van hieruit aandoet is typisch Milford Sound, één van de grootste toeristische trekpleisters van Nieuw-Zeeland.Het is een fabelachtige plaats, een fjord, en de enige toegankelijk met je eigen vervoer. Om er te geraken moet je vanuit Queenstown wel een hele omweg maken, nl. 300km, terwijl Milford Sound in vogelvlucht op zo'n 80km van Queenstown ligt. Met de fiets is dit een serieuze omweg, zoals op onderstaande kaart te zien is. Je moet via Lumsden naar Te Anau rijden, alwaar de Milford Road begint: een doodlopende weg van 120km die eindigt in Milford Sound. Bovendien is het een hele zware baan om te fietsen, en zeker met bagage. Het is bijna onmogelijk om in één dag de 120km te overbruggen, want er zit onder andere een steile klim van 20km in (op de terugweg). Als ik het profiel van die baan bekijk voel ik mijn benen al pijn doen. Het lijkt van dezelfde steiltegraad dan Haast Pass en Crown Saddle, alleen is het steile stuk hier 20 km ipv van 3 km. Daar geraak ik onmogelijk op met mijn fiets, dan heb ik echt nieuwe versnellingen nodig. En daarom zoek ik naar een alternatief, een alternatief dat nog steeds inhoudt dat ik het op eigen kracht doe, en geen peperdure busrit betaal naar Milford, zoals de meesten wel doen. Er is trouwens al genoeg getrichet met de autorit tussen Frans Jozef en Fox :-)

Na wat opzoekingswerk kwam het volgende ambitieuze plan in me op, uitgetekend in bovenstaande kaart. Ik fiets vanuit Queenstown naar Glenorchy, een miniscuul dorp op het einde van de baan, twintig kilometer van de start van de fameuze Routeburn Track. Daar laat ik mijn bagage en fiets achter in het hostel en neem enkel mijn trekrugzak mee. De volgende dag lift ik naar het begin van de Routeburn Track, die ik in drie dagen afleg en overnacht in mijn tentje. De Routeburn loopt door de bergen en eindigt aan The Divide, een parking op Milford Road, 30 km van Milford Sound. Ik probeer te liften tot Milford Sound of neem de bus als ik op tijd ben. De volgende dag ga ik kajakken in Milford Sound, waarna ik terug naar The Divide lift en op twee dagen terugstap via een andere trekroute: Caples Track. Die eindigt ook op twintig kilometer van Glenorchy, maar nu ten zuiden ervan. Vandaar weer liften of een busje reserveren om naar Glenorchy terug te geraken. Na een dag zou ik dan terugfietsen naar Queenstown. Zo kan ik meteen twee trekkings combineren met een bezoek aan Milford! Prachtig toch. Er is wel één klein nadeel, als ik het zo mag noemen: ik moet eten meenemen vanuit Queenstown voor die hele week, want in Glenorchy is er enkel en kleine en overprijsde winkel die maar een beperkte hoeveelheid voedsel verkoopt, en in Milford is het nog tien keer erger. Dat betekent wel wat plannen, improviseren en gewicht meesleuren. Maar dat is meteen ook een deel van het avontuur. Dit alles zou acht dagen, of dus een dikke week in beslag nemen. Ik heb er al zin in.



En nu ik bij The Beatles beland ben, nog een uitsmijter. Een historische ontmoeting in de muziekgeschiedenis: Dylan meets The Beatles, the true story...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten