vrijdag 23 april 2010

Bicycle Diaries Day 34-35: Hokitika – Frans Jozef Glacier ofte tricherij

Pasen! En uitgerekend op deze dag doet de West Coast zijn reputatie van Wet Coast alle eer aan: het regent pijpestelen. Het plan was dat mijn ouders mijn bagage zouden meevoeren tot Frans Jozef en dat ik de 130km zou kunnen fietsen zonder bagage. Maar in dit weer is het niet echt verleidelijk om 130km te fietsen. Twijfel... Eerst een ontbijtje nemen en even afwachten of het weer nog verandert.

Er komt geen verandering in het weer, het blijft maar regenen. Na een topoverleg met de oversten wordt besloten om de fiets in de auto te proppen en mee te rijden naar Frans Jozef. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik blij dat ik niet door dat rotweer moet fietsen, anderzijds keek ik er naar uit om eens een dag zonder bagage een lange afstand te fietsen en daarenboven voelt het meerijden met de auto aan als bedriegerij, beter gekend als tricherij. En daarmee bedoel ik dan vooral bedriegen ten opzichte van mezelf want nu leg ik een deel van het parcours niet af met de fiets en dus rij ik niet het volledige land rond met de fiets, maar zeur ik 130km. Ik ben toch ietwat teleurgesteld, maar de keuze was ofwel meerijden, ofwel wachten en alweer afscheid nemen van mijn ouders na slechts 1 volle dag. Als ik meerijd kunnen we nog twee dagen samen reizen, Dus ja, het is de logische beslissing en het moet nog altijd plezant blijven om te reizen!

Op deze manier zijn we al wel snel in Frans Jozef, een klein dorpje vlak bij de gletsjer. Het dorp bestaat voornamelijk uit enkele lodges, restaurants en een supermarkt. Veel meer is er niet. Weinig te doen dus, maar we maken wel enkele mooie korte wandelingen met uitzicht op de gletsjer. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een werkelijke tocht op de gletsjer! Dat wil ik zeker doen, zo een ervaring mag ik niet laten liggen. En even later is het al beklonken: morgen doe ik de begeleide dagtocht op de gletsjer, en mijn ouders doen de halve dagtocht. Je mag enkel met gidsen op de gletsjer, het is veel te gevaarlijk om je er op je eentje op te wagen wegens het continu in beweging zijn van de gletsjer en de aanwezigheid van vele putten, spleten en het gevaar op afbrokkelen van het ijs. Maar dat is voor morgen, nu eerst nog eens goed eten en een biertje drinken! Het mag dan wel onmogelijk zijn om bier te kopen in de supermarkt op Pasen, maar in de pub vegen ze daar in voeten aan. Gelukkig maar!



De Frans Jozef gletsjer

De volgende dag is het zo ver: vroeg uit de veren om de tocht op de gletsjer aan te vangen. Je krijgt de nodige uitrusting, waaronder klimijzers voor onder je bergschoenen en een sexy waterdichte broek. We zijn met zo een 60 man voor de dagtocht en deze groep wordt in 6 groepen onderverdeeld alnaargelang fitheid en snelheid. Ik schaar me snel bij de eerste groep want heb geen zin om continu te staan wachten in de kou. Je moet dan natuurlijk wel enkele opvallers verdragen in je groep die niet liever doen dan negeren wat de gids zegt. Zo ook een irritante Engelsman die niet liever doet dan overal van het pad af te wijken en ijsschotsen af te trappen. Groot jolijt dan ook bij mij als hij op een bepaald moment wegglijdt en over het ijs schuurt en net boven een spleet blijft hangen. OK, achteraf gezien was het misschien niet zo grapppig want het had slecht kunnen aflopen en zijn arm was geschaafd (het ijsoppervlak is als een grote rasp als je er over glijdt), maar sommige gasten leren het enkel op de harde manier, woorden hebben geen effect op die mensen. En dus lachte ik toch wat in mijn vuistje, ook al vroeg ik hem achteraf met uitgestreken gezicht of alles in orde was....

De tocht op de gletsjer begint traag en voorzichtig omdat we eerst tot een zekere hoogte moeten geraken vooraleer de speciallekes aan bod kunnen komen, maar het is sowieso al indrukwekkend om op die ijsmassa rond te lopen. Maar eens op respectabele hoogte begint het echte spektakel: kruipen door ijsgrotten, klimmen in ijsspleten met touwen, op steile ijsstukken stappen,... Het is allemaal moeilijk te omschrijven, hopelijk geven de foto's een beter beeld van deze onvergetelijke ervaring:


Aanvang van de gletsjertocht, een kleine klim om tot bij het ijs te geraken



Uitzicht over de vallei uitgesleten door de gletsjer, vanop de gletsjer

Vanop het hoogste punt van de tocht zie je andere groepen wandelen op lagere stukken van de gletsjer


Een prachtige blauwe spelonk in het ijs

Klauteren op de gletsjer


We lopen door een bredere ijsspleet

Kruipen door een opwaartse ijstunnel


Poseren met het houweel, altijd stoer

Ijsrotsen boven op de gletsjer




Gletsjerkiekjes!


Ik moet me door deze spleet murwen


Actionpic

Ingang tot een ijsgrot


Cool in de ijsgrot

Uitgang van de ijsgrot





Enkele kiekjes van de groep in actie


Einde van het avontuur, maar de zichten blijven spectaculair

Naar goede gewoonte sluiten we af met een muziekje, en het is alweer een schoontje (anders zou ik het niet kiezen :-) )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten