donderdag 10 juni 2010

Observatie: The New Zealand 'Aye'

Door het couchsurfen verblijf ik bij echte Nieuw-Zeelanders en kom ik veel meer met de lokale bevolking in contact in plaats van andere reizigers. Zo vallen soms enkele gewoontes of rare trekjes op. Eén ervan is het feit dat ze het achtervoegsel 'as' gebruiken bij adjectieven als ze die willen versterken. Als ze iets leuk vinden zeggen ze niet 'sweet', maar 'sweetas', of cool maar 'coolas'. En ander trekje is het typisch Nieuw-Zeelandse stopwoord: Aaaaye!
'It's nice weather today, aye, 'you must be real fit aye', 'that's a nice song aye', ... Het is een trekje waar ik zelf al eens twee Nieuw-Zeelanders had om horen lachen maar dat me nog nooit was opgevallen. Maar de laatste tijd valt het me meer en meer op, en dan wordt het grappig telkens je het hoort. Ik moet steeds een lach onderdrukken als iemand dat nu zegt, want het is vooral de manier waarop ze het uitspreken die het grappig maakt.
Nog enkele andere typische Nieuw-Zeelandse taalgewoontes en uitspraken vind je in dit filmpje:


Ik kan me ook geen beter nummer in denken dan 'Hey Hey You Say' van Papas Fritas dat bij dit topic past:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten