woensdag 23 juni 2010

No one but Noel Leeming!

In de categorie van catchy slogans of reclametunes die in je hoofd kruipen en er zich dagen in kunnen vastpinnen heeft Nieuw-Zeeland ook enkele winnaars. Televisiereclame wordt hier op zijn Amerikaans toegepast, om de muren van op te lopen! In sitcoms van twintig minuten heb je twee reclameblokken, maar het vervelendste is de reclame tijdens de samenvattingen van de wedstrijden van de wereldbeker. Er zijn dagelijks drie matchen en tussen 17u en 18u worden de hoogtepunten getoond op TVNZ1. Ze slagen erin om hier vijf reclameblokken tussen te proppen, of moet ik eerder zeggen om de hoogtepunten tussen deze vijf reclameblokken te proppen. Ze tonen de belangrijkste fases van een wedstrijdhelft en dan is het tijd voor reclame, en die samenvatting duurt maximaal vijf minuten. Geen wonder dat de reclametunes na een tijdje door je hoofd beginnen te spoken, en het zijn altijd de domste en meest irritante die blijven hangen. Als Nieuw-Zeelandse tegenhanger van onze befaamde 'TV, video, hifi, elektrooo, mulitmediaaaa! Vandenborre, U heeft goed gekooozeeeen!' of de meer lokale Van Den Nest reclame uit mijn jeugd ('Doe het zelf met Van Den Nest, wij staan altijd voor u klaar ,doe het zelf en kom dus maaaaar' of iets in dat genre), hebben ze hier Noel Leeming. Kijk er een keer of vijf naar en in de loop van de avond betrap je jezelf er wel eens op dat je plots 'No one but Noel Leeming' zingt! Hier is de Noel se:



Een passend nummertje is van de jaren '90 cultband 'The Disposable Heroes of Hiphoprisy', een band opgericht rond Michael Franti, alvorens hij Spearhead oprichtte. Niet te verbazen dus dat hun teksten sterk sociaal en politiek geïnspireerd waren. Zo ook dit bescheiden radiohitje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten