Eens de adrenaline van het beklimmen van de Huayna Potosi is uitgewerkt, krijgen we een serieuze klop van de hamer in het busje op weg naar La Paz. 's Avonds doen we nog een poging om met Thomas iets te gaan drinken, maar na de eerste mojito wordt al snel beslist om misschien toch maar beter te gaan rusten.
De volgende dag hangt de vijfdaagse tocht nog steeds in de kleren. Goed dat we vandaag een rustdag hebben ingebouwd, al is het eerder een regeldag. Vandaag beslissen we wat we de volgende week gaan doen. Het mag gezegd, de regelingen verlopen vlot hier in La Paz en ons schema klopt, de volgende 10 dagen zijn gepland. Het is maanden geleden dat ik zo ver vooruit heb gepland! We leven blijkbaar nog op adrenaline, en omdat we een top van meer dan 6000m hebben overleefd met enkele gevaarlijke stukken, beslissen we om het lot nog wat meer uit te dagen en morgen de afdaling van Death Road per fiets te maken. Death Road staat ook bekend als 'The world most dangerous road'. Als ik vertel dat Top Gear hier episode aan gewijd aan deze baan gaat misschien een belletje rinkelen. Er gaan veel verschillende cijfers de ronde, maar volgens de BBC kwamen er jaarlijks 200 tot 300 mensen om het leven op deze baan. De baan is zo gevaarlijk omdat ze heel smal is, eigenlijk maar goed voor één rijvak ook al rijdt het verkeer in beide richtingen, en bovendien loopt ze de hele tijd langs een diep ravijn en is ze grotendeels gravel. Sinds enkele jaren is er een nieuwe baan gelegd zodat het verkeer op de oude baan enkel nog voor lokaal verkeer is en mountainbikers. Zoals wij dus. Volgens de gids zijn er in de laatste 15 jaar een dertigtal mountainbikers om het leven gekomen, waarmee hij eigenlijk bedoelt: de dieperik ingevlogen!
De foto's van deze tocht:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten